Je hebt een mooie webshop, het ziet er goed uit, je producten zijn goed, maar toch blijven de resultaten achter. Grote kans dat dit opgelost kan worden met zoekmachine optimalisatie. Want weet je hoe hoog je in Google staat? En of je gevonden wordt op de juiste zoektermen? Is je webshop naast mooi ook functioneel? Na het lezen van deze blog weet jij of het tijd is om jouw website te optimaliseren.

Hoe hoog sta je in Google?
Bedenk voor jezelf allereerst op welke zoektermen jij gevonden wil worden. Verkoop je T-shirts van merk x? Dan wil je gevonden worden op de combinatie ‘Merk x’ en ‘T-shirt’. Je hebt allerlei tools om te onderzoeken wat welke zoektermen doen, maar laten we bij het begin beginnen en toets deze zoekterm in op Google. Hoe hoog kom je te staan? Word je überhaupt getoond op de eerste pagina? Hierdoor kun je al een beetje een indruk krijgen van hoe goed je het doet. Waarbij bovenaan de zoekresultaten natuurlijk perfect is en dit zou ook je doel moeten zijn. 

Staat er wel genoeg tekst op je site?
Google doorzoekt je website naar de juiste woorden, maar ook naar het juiste aantal woorden. Als je uitleg geeft bij een product of productcategorie, stijg je alweer een stapje op de ladder bij Google. Als je dan in die teksten ook nog eens de goede woorden en de goede opbouw en structuur gebruikt gaat het nog weer wat beter. En zo bouw je stukje voor stukje verder aan een goede website of webshop die ook door Google op waarde wordt geschat.

Wordt jouw website genoemd op andere sites?
Een ander belangrijk aspect voor Google is dat je genoemd wordt op andere sites. Dit geeft immers aan dat je betrouwbaar bent en dat andere websites het de moeite waard vinden om mensen naar jou door te verwijzen. Is dit nog niet het geval, dan kun je daar in je strategie rekening mee houden door linkbuilding in te zetten. Hiermee vergroot je het aantal betrouwbare links naar jouw website.

Een prominente plek in de online winkelstraat
Kort samengevat is het grootste verschil tussen een online en offline winkel de plek. Als je een mooie winkel hebt in een drukke winkelstraat komen er vanzelf klanten binnen. Heb je een mooie website die niet vindbaar is in Google, dan zullen ze je winkel ‘voorbijlopen’. Door zoekmachine optimalisatie zorg je er dus voor dat je winkel een prominentere plek krijgt in de online winkelstraat en meer mensen je deur zullen binnenstappen.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *